Katso miten saat puristettua kaiken irti maistatuksesta: Näin teimme Pauligille onnistuneen maistatuskiertueen

Posted on
March 22, 2021

Tuntuuko siltä, että maistatuskiertueiden järjestäminen on vaikeaa ja sekavaa? Toiminta kaupassa on kallista, suunnitteluprosessi on aikaa vievää ja tuloksia on usein vaikea nähdä.

Olemme OFRD:llä  suunnitelleet ja toteuttaneet erilaisia promootiokiertueita jo 10 vuoden ajan. Lukematon määrä uusien tuotteiden lanseerauksia sekä olemassa olevien tuotteiden myynnin boostaamisia.

Vuonna 2019 suunnittelimme ja toteutimme Pauligin kaupunkikahvien lanseerauskiertueen. Hyvin mahdollista, että sinäkin pääsit maistamaan jotain viilestä herkuista!

Listasimme alle, mitkä seikat on hyvä ottaa huomioon, jotta saat mahdollisimman paljon irti maistatuskiertueesta.

1. Sitoutuneet ja konseptin mukaiset brändilähettiläät

Meille OFRD:llä promoottorien sitouttaminen on tärkeää projekteihin. Pauligin kiertuetta varten rakensimme tiimin, jossa jokainen työntekijä tekee mahdollisimman paljon työvuoroja. Tiimi koostui 5 työntekijästä, joiden rekrytoimisessa asiakas oli mukana.

Mitä enemmän pystymme tarjoamaan vuoroja brändin parissa, sitä sitoutuneemmat ja motivoituneemmat promootiotyöntekijät meillä oli. Tämä vähentää myös asiakkaan stressiä, kun tiedetään ketkä tekevät maistatukset. Työntekijät taas tykkäsivät paneutua konseptiin ja tuotteisiin, sekä kehittyä tuoteperheen asiantuntijoiksi.

 

2. Hauska ja visuaalisesti siisti konsepti

On aika unohtaa tylsät konsulenttipäivät kaupoissa. Maistatuskonseptin tulee olla kaupoissa houkutteleva ja yllätyksellinen. Konseptissa voi olla "Ripaus draamallisia elementtejä", konsulenttien on hyvä mennä mukavuus-alueidensa ulkopuolelle ja heittäytyä oikeisiin brändin mukaisiin rooleihin tarvittaessa.

Pauligin lanseerauskonsepti oli toiminnallinen ja myös visuaalisesti näyttävä. Poikkeava setup, mukana kulkeva brändätty cooleri ja muut brändäykset tekivät pisteestä houkuttelevan, mieleenjäävän ja myyvän.

3. Avaimet käteen (Asiakas: Kiinnitä turvavyö ja nauti projektista)

Yli 10 vuoden kokemuksella olemme huomanneet, että mitä vähemmän on sopan keittäjiä, niin sitä parempi lopputulos yleensä on.

Pauligin Kaupunkikahvi projektissa huipputuloksiin päästiin näillä keinoilla:

Hyvä ennakkosuunnittelu: Suunnittelimme kiertuekalenterin, optimoimme maistatusajat ja paikat (milloin, missä ja miten). Maistatusaikoijen optimointiin meillä on dataa tuhansista maistatuksista - tässä kannattaa kuunnella asiantuntijaa.

Bookkauspalvelu ja myynnintuki: Sovimme kauppojen kanssa maistatuspäivät ja myimme tuotteet sisään. Palveluun kuului myös palautepuhelut ja tuotteiden lisämyynti maistatusten jälkeen.

Tehokas varastointi ja logistiikka: Tavarat liikkuivat kustannustehokkaasti meidän logistiikkakumppanimme avulla ympäri Suomen. Työntekijöiden ei tarvinnut murehtia tavaroiden roudauksesta. Tällä on selvä vaikutus työmotivaatioon - yleensä konsulentti ei halua olla kuljetusyhtiö, ja toisinpäin.

4. Kaikki irti kaupassa työskentelystä

Kauppapromootiot saattavat tuntua kalliilta. Kannattaakin ehdottomasti sitoa kaupassa käyntiin muutakin, kun pelkkä maistatus. Pauligin projektissa, työntekijät myös tarkistavat hyllytilanteen, hyllyttävät tuotteita, jos on puutteita ja kasaavat POS-materiaaleja. Näin saadaan mahdollisimman paljon irti yksittäisestä kauppakäynnistä. 

  1. Kuka tuottaa konseptisi?

Suomi on pullollaan erilaisia tapahtuma/promootiofirmoja, joilla on oma osaamisen erilaisten maistatuskiertueiden suunnittelussa. Osa on erikoistunut kauppamaistatuksiin tai promootiotyöntekijöiden vuokrauksen. Meillä on yli 10 vuoden kokemus isojen suomalaisten ja ulkomalaisten brändien kanssa siitä miten suunnitellaan onnistunut promootiokampanja avaimetkäteen periaattella. Meidän vahvuus on luoda valtavirrasta erottuvia, tuloksellisia ja ajantasaisia konsepteja.  

Tärkeää on, että tehdään maistatuksia, jotka jäävät positiivisella tavalla asiakkaiden mieliin. Oli promootio sitten myyntiä edistävä tai puhtaasti brändintunnettuutta kasvattava. Tärkeää on myös miettiä, miten saada kaikki irti, kun budjetti on tiukilla. Miettikää mitä kaikkea työntekijä voisi ylipäätään kaupassa tehdä?


Posted on
in
category